Největší momenty Tour de France 2022

Tagy:
Největší momenty Tour de France 2022>

Jak vypadaly největší vítězství a pády, kdo si odnesl tu nejcennější výhru a kdo a kolik musel za své chyby zaplatit nejvíce? Pojďme se společně podívat na letošní 109. ročník Tour de France, který přinesl opravdu zajímavé momenty.

Novináři či sportovní experti už týdny před začátkem Tour předpovídali jména favoritů v jednotlivých etapách, ale hlavně vítěze celé Tour. Startovací listiny a plány některých týmů se rychle měnily kvůli pozitivním COVID výsledkům nebo plánům sportovních ředitelů. Na startovní listině jsme mohli vidět 22 týmů z celého světa, z nichž každý měl devět jezdců. Všichni jsme byli plní očekávání, jak souboj o žlutý dres dopadne.

VÍTĚZ TOUR VINGEGAARD NEUSTÁLE PO BOKU SVOJÍ RODINY

Vítězem 109. ročníku Tour de France se stal zaslouženě 25letý Jonas Vingegaard (Jumbo Visma), který vyhrál i dvě klíčové horské etapy a dokonce i bodovací soutěž pro nejlepšího vrchaře. Během celé Tour jsme měli možnost vidět, obrovskou podporu ze strany týmu, fanoušků, ale hlavně jeho rodiny. Často jsme měli možnost vidět v cíli čekající přítelkyni Trine Maria Hansenovou s dvouletou dcerou Fridou, jak se radují z Jonasova úspěchu. Proč by i ne když dosud věčně druhý Vingegaard vyhrál poprvé nejslavnější Grant Tour. Věděli jste že před 5 lety si přivydělával v Dánsku na brigádě čištěním ryb?

SELHÁNÍ TADEJE POGAČARA

Soutěž o žlutý dres byla během celé Tour velmi zajímavá, napínavá a určitě si diváci přišli na své. Tadej šel za svým snem vyhrát v radě už potřetí. Útočil na vítězství od úvodních etap. Jezdil až velmi aktivně a zapojoval se do různých útoků, z nichž vzešla etapová vítězství, která se ale časem ukázala jako nesmyslné a zbytečné plýtvání silami. Každopádně jednu velkou šanci vrátit se na trůn měl. V 18. etapě jeho nástup Vingegaard stihl zachytit, ale v posledním sjezdu přišlo z Tadějové strany ke zbytečné chybě a spadl. Obrovské fair play ukázal dánský cyklista Vingegaard, který na Slovince počkal.

Taděj měl v průběhu Tour smůlu i v tom, že kvůli pozitivním COVID výsledkům muselo z Tour postupně odstoupit více jeho spolujezdců. Přepálení sil, slabší týmová pomoc a silný Vingegaard. Slovinec nedokázal porazit Vingegaarda a tím nevyhrál třetí žlutý dres v řadě, ale vyhrál soutěž o dres bílý. Tuto klasifikaci obhájil potřetí v řadě bez problémů.

NEZASTAVITELNÝ WOUT VAN AERT

Všichni fanoušci se jistě těšili, co přinese soutěž o zelený dres. Už před Tour de France novináři veřejně hlásili, ale hlavně belgický jezdec Wout Van Aert (Jumbo Visma), že právě on chce dosáhnout prvenství v soutěži o tento dres. A skutečně tomu tak bylo už od prvních etap. Aert každou etapou, každou rychlostní prémií nabíral větší a větší náskok před svými soupeři. Během celé Tour ukázal suverénní jízdu a „nesmrtelnost“. Bodovací soutěž vyhrál se 480 body, čímž přinesl i NOVÝ REKORD. Kromě zeleného dresu vyhrál Van Aert i cenu nejbojovnějšího jezdce celé Tour.

TÝMOVOU SOUŤAŽ OVLÁDLI INEOS GRANADIERS

V soutěži týmů tuto klasifikaci vyhrálo uskupení INEOS Grenadiers. Pro tým bylo určitě potěšením třetí místo Gerainta Thomase, ale navíc jako jeden ze čtyř týmů celé Tour de France přijel do Paříže v plném složení a nikdo se nestal obětí pádu, zranění nebo největšího strašáka – COVIDu.

Mimo jiné přinesla týmová klasifikace i další zasloužená vítězství. Během celého 109. ročníku jsme viděli pouze tři skutečné hromadné dojezdy, které si zaslouženě a spravedlivě rozdělila trojice zkušených sprinterů – Jakobsen, Groenewegen, Philipsen. Ve srovnání s minulými ročníky nekončily hromadné dojezdy hromadnými pády.

ODMĚNY VE STATISÍCÍCH

Odměny nebo-li Prize money na Tour se dělily jako každý ročník i nyní. Letošní ročník se rozdělilo 2 257 000,00 €. Vítězství v celé soutěži, v etapách či na jednotlivých bodovaných úsecích přinese jednotlivému týmu nějaké to euro. Tyto peníze se pak dělí mezi všechny cyklisty, ale i celý realizační tým. Samozřejmě za nejcennější žlutý dres, zelený dres, puntíkovaný dres a dres nejbojovnějšího jezdce celé Tour si tým Jumbo - Visma odnesl částku 779 750,00 €, UAE team Emirates 322 960,00 € a Ineos Granadiers 240 610,00 €. 

BOJ S POČASÍM

Od úvodních etap jsme mohli vidět, jak jezdci kromě větru bojují i s horkem. Prodyšné funkční materiály různých cyklistických značek zaručeně pomáhaly jezdce v obrovském teple. Místní či doprovodná vozidla zásobovaly jezdce chlazenými nápoji či kostkami ledu, které si cyklisté dávali za krk za dresy. Jenže čím vyšší teploty tím více tekutin a z toho vyplývá ještě větší potřeba provést potřebu.

Častokrát máme možnost vidět jako závodník či peloton pomaličku zpomaluje, protože potřebují jet na toaletu. V tom momentě režie pro diváky u televizních obrazovek nabízí krásy scenérie přírody, kulturních památek nebo pustí reklamu. Pokud se jedná o část etapy, kde se tempo ještě nezvyšuje mohou si potřebu provést doslova v klidu. Zajímavostí je, že obvykle na Tour de France o této pauze rozhoduje muž ve žlutém dresu.

POKUTY A KONTROLY

Během letošní Tour rozhodčí opět udělovali pokuty a díky tomu si UCI vydělala pěkný balík peněz. Celkově nejvíce potrestanými týmy, byly týmy bojující o celkové pořadí. Jumbo-Visma potrestali až 19 krát a vybrali rekordních 8200 švýcarských franků. Druzí v pořadí skončili UAE team Emirates, kteří se provinili 13 krát a zaplatit museli 5900 švýcarských franků.

Například vítěz zeleného dresu Wout van Aert byl potrestán ve 3. etapě částkou 500 švýcarských franků za vyhazování odpadků v nepovolené zóně. Cyklisté mají toto pravidlo přísně dané organizátory, odpadky mohou odhazovat jen v označené zóně, většinou před a po bufetu. Zajímavou pokutu dostal Quinn Simmons, který jezdil po chodníku a ne po silnici. Pokuty se dále dávaly za jízdu v závětří auta, držení vozidla či zmiňované močení
na veřejnosti.

NOVÁ ČÍSLA A REKORDY NA TOUR

Z důvodu technického dopingu komisaři přísně prověřují kola před jednotlivými etapami. Jinak tomu nebylo ani letošní ročník, i když postupně utichají diskuse o technickém dopingu a tím se snižuje i počet provedených kontrol jízdních kol. Zatímco před čtyřmi lety komisaři prověřili kola až přes tři tisíce krát, letos prošlo kontrolou technického stavu kola celkem 934 kol (loni 886 kol).

Další zajímavostí je, že letošní ročník padl Tour další rekord. S průměrnou rychlostí 42,03 km/h byla tedy Tour 2022 nejrychlejší edicí v historii této Grand Tour. Nejrychlejší na Tour 2022 byl holandský cyklista Lars Boom (Astana), kterému naměřili ve sjezdu 109,08 km/h.

NEJVĚTŠÍ PÁDY 

Stará dáma je opravdu krutá, protože kromě náročných etap hrozí při chybách i velmi bolestié pády. Jinak tomu nebylo ani letos. Hned v úvodní části jsme v Dánsku mohli vidět nehezký moment při přejezdu mostu Velký Belt, kde došlo k hromadnému pádu. Nejvíce bolestivá etapa byla zaručeně na kočičích hlavách Pekla Severu. Spadli i favorité jako Primož Roglič, který si vykloubil rameno a vedle cesty si ho i sám nahodil. V průjezdu přes kostky šel k zemi i Wout van Aert, který následně trefil z vlastní nepozornosti i doprovodné vozidlo. Jack Haig, jezdec týmu Bahrain Merida musel odstoupit kvůli řezným ranám, které vyžadovaly okamžité šití, ale především mnohočetné zlomeniny zápěstí.

JAK OVLIVNIL TENTO ROČNÍK STRAŠÁK COVID?

Covid, který nás už trápí přes 2,5 roku udeřil i letos nečekaně. Nejprve to začalo na závodech kolem Švýcarska, kde z celkového množství jezdců přijelo do cíle poslední etapy jen polovina závodníků. Na Tour to až taková katastrofa nebyla. Jenže skoro každý druhý den jsme se před startem etapy dozvídali, který závodník či člen realizačního týmu musel pro pozitivní výsledek opustit svůj tým. Vítězové etap či hvězdy závodu jako na začátku výborně jezdící Dán Magnus Cort Nielsen. Také Chris Frooma, který v královské etapě na Alpe d´Huez dojel na krásném 3. místě, ale pro pozitivní výsledek musel odstoupit. Zatímco se týmy stále intenzivně testovaly a dávaly si pozor, hlavní organizátor závodu měl strach, že velkolepá show může rychle skončit. Podle několika zdrojů mnoho svědků uvádělo, že organizátor testoval laxně a nedůsledně.

PROKLETÍ FRANCOUZSKÝCH CYKLISTŮ A ZÁCHRANA CHRISA LAPORTA

Říká se, že francouzští závodníci zažívají na domácích závodů doslova prokletí. Mnoho z nich zažívá častokrát po Tour frustraci ze svého výkonu a potýká se s velkým zklamáním ze strany domácích fanoušků či novinářů. Odměnou pro Francouze byla záchrana v podobě triumfu Chrise Laporta. Ten po přestupu z francouzského Cofidisu do Jumbo Visma dostal křídla. Aktivní domestik dostal za svou poctivou práci od týmu velkou podporu a podařilo se mu díky skvělé práci jeho spolujezdce van Aerta popadnout etapové vítězství

JAK SI VEDL PETER SAGAN?

Peter Sagan má za sebou úspešnú Tour. Peter svojim typickým spôsobom zabával divákov počas etáp či rozhovoroch pre slovenskú televíziu. Napriek zdravotným komplikáciám z jarnej časti sa zapájal do záverečných šprintov a nevzdával sa do posledného okamihu celej Tour. Síce držiteľ siedmych zelených dresov došiel do Paríža bez zranení a bez etapového víťazstva, pre náročného slovenského diváka to bola zrejme menej výrazný ročník Tour oproti uplynulým ročníkom. 

má za sebou úspěšnou Tour. Peter svým typickým způsobem bavil diváky během etap či rozhovorech pro slovenskou televizi. Navzdory zdravotním komplikacím se zapojoval do závěrečných sprintů a nevzdával se do posledního okamžiku celé Tour. Držitel sedmi zelených dresů dojel do Paříže bez zranění, ale i bez etapového vítězství. 

Letošní Tour de Franc měla opravdu čím bavit a těšit diváky. Vingegaard a Van Aert a zároveň celý tým Jumbo Visma splnil vše, co si na začátku Tour nastavili. Ukázali jako tým dominanci, sílu, vytrvalost i dokonalou strategii celého týmu Jumbo Visma což jim přineslo tři nejcennější dresy – žlutý, zelený, tečkovaný a také ocenění nejbojovnějšího jezdce celé Tour. Všichni jsme už zvědaví co přinese příští 110. ročník Tour de France.