Jak si vybrat první cyklistické tretry?

Jak si vybrat první cyklistické tretry?>

Mnozí z vás se ptají, jak si vybrat tretry – jaký typ, řešíte kompatibilitu s pedály, velikost, typ podrážky, zapínání atd. Zkušení cyklisti by určitě souhlasili s tvrzením, že je obrovský rozdíl mezi jízdou na kole s cyklistickými tretrami a bez nich. Pokud jste se tedy (velmi správně) rozhodli zainvestovat do treter, rádi vám pomůžeme se zorientovat, kterým směrem se ubrat.

Proč potřebujeme tretry?

Když jednou vyzkoušíte jízdu s tretrami, poznáte obrovský rozdíl ve svém výkonu a při přenosu síly resp. energie na pedál. Je to tím, že tretry jsou lehké a mají tvrdou podrážku, což eliminuje ztrátu energie. A proto cyklisti, kteří to myslí s cyklistikou vážně, investují do treter. Ať je váš budget jakýkoli, tretry, které si zakoupíte na Holokolo jsou kvalitní a vydrží vám několik sezon. Takže to berte jako dlhodobou investici.

Jak to funguje?

Tretry pracují v symfonii s pedály, ulehčují vám tedy šlapání. Na spodku podrážky jsou vybavené mechanizmem, který se připne na kompatibilní pedál. To vám zaručí lepší stabilitu a lepší kontrolu síly a energie, kterou dáváte do šlapání.

Jak můžete vidět na obrázku dole, když jezdíte v obyčejných teniskách bez kufrů (modrá bota), dáváte energii do pedálu jen jedním směrem – když tlačíte dolů. Tretry vám umožní tahat pedál i směrem nahoru (červená bota), a tedy využívat svou energii o mnoho efektivněji.

Cenový rozdíl mezi drahými a lacinými tretrami může být i 300€. Jako začátečník nebudete potřebovat hned ten nejdražší pár, ale jak se rozhodnout, které si koupit?

Typy cyklistických treter a vázání

Výběr správných treter, které jsou nejvhodnější pro váš cyklistický styl, vám zaručí co nejvyšší komfort a efektivitu. Tretry můžeme rozdělit do dvou základních kategorií:

  1. MTB tretry na horské kolo - vázání SPD (Shimano Pedaling Dynamics) – kompatibilita s pedály je téměř stoprocentní díky 2-závitovému standardnímu vázání. MTB tretry jsou verzatilnější a dávají jezdci větší flexibilitu. Zpravidla nejsou podrážky MTB treter až tak tvrdé, jako u silničních treter a mají gumové drážky, takže se v nich dá i chodit (i když spíš jen na kratší vzdálenosti).

2. Silniční tretry jsou vhodné jen na cyklistiku a nikoli na chůzi. Přejdete v nich ze svého domu k biku, potažmo na kávu či pivko při odpočinkové přestávce, ale to je asi tak všechno. Silniční tretry mají zpravidla velmi tuhou podrážku a na rozdíl od MTB treter nemají pogumování, takže jsou skutečně vhodné jen na cyklistiku a chůze je v nich nepohodlná. Tuhost podrážky však zaručuje efektivnější rozložení sil při šlapání.

Silniční tretry nejsou až tak verzatilní jako MTB tretry a existuje několik různých vázání, které nejsou kompatibilní s pedály od jiného výrobce. Většina silničních treter má na podrážce 3 díry na uchycení kufrů.

Představíme vám čtyři vázání:

  • SPD-SL (SL je skratka od italského slova Supperleggera, což znamená superlehký)

  • Look Keo

  • Time RXS

  • Speedplay – pokud chcete používat toto vázání, je potřebné si opatřit speciální tretry se 4 dírami, které jsou kompatibilní s tímto vázáním.

Zapínání – vyberte si ten správný typ pro vás

Při výběru treter se klade největší důraz na podrážku, avšak zapínání je také důležité. Dotažení tretry na nohu je důležité pro stabilitu a lepší efektivitu. Tři nejpoužívanější typy zapínání  jsou tkaničky, suchý zip a upínací kolečko.

Tkaničky

Jednoduché, laciné a rychlé zapínání, na které jsme zvyklí. Tkaničky jsou však nepraktické při deštivém počasí a v blátě a také nemůžeme přizpůsobovat dotažení za jízdy. Někteří cyklisti si rádi přitáhnou tretry před sprintem, což v tomto případě není možné. Když se přece jenom rozhodnete pro tretry s tkaničkami, ujistěte se, že nejsou příliš dlouhé, aby se vám nezamotali do řetězu.

Suchý zip

Upínání na suchý zip je velmi oblíbené a snadno nastavitelné. Většina treter má dva anebo tři suché zipy, které se snadno přizpůsobí vaší noze. Nevýhodou suchého zipu je, že při jízdě v blátě se snadno zašpiní a potom nedrží až tak pevně, jak by měly. Takže je musíte často čistit. Také se mohou rychle opotřebovat v porovnání se zavinovacím kolečkem. Další nevýhodou je, že pokud máte vysoké nárty , suchý zip na tretře nebývá dostatečně dlouhý na to, aby vám tretru pevně utáhl.

Upínací kolečko

Tento systém je sice najdražší, ale nejpreferovanější zkušenými cyklisty. Je to patentovaný systém, u něhož je tenké ocelové lanko protažené namiesto tkaniček a připevněné k otočnému kolečku, anebo ke dvěma. Otáčením kolečka můžete jednoduše utahovat tretru do správné míry i během jízdy, když je to třeba. Jedinou nevýhodou tohoto systému je, že je podstatně dražší než tkaničky anebo suchý zip. Je to však jedna z těch investic, kterých určitě litovat nebudete, zejména pokud plánujete trávit na biku víc času.

 

Cyklistické ponožky

Možná si pomyslíte: „Co dělají cyklistické ponožky cyklistickými?“ Na rozdí od běžných ponožek mají ty cyklistické vícero výhod. Jsou vyrobené ze speciálních rychleschnoucích vláken a materiálů, které odvádějí pot. Navíc jsou bezešvé, takže vám nezpůsobí zbytečný diskomfort v těsných tretrách. Pokud by ani tyto argumenty nestačily, barevné a originální cyklistické ponožky jsou skvělým doplňkem, jak dodat do své cyklo soupravy styl a originalitu.

 

Návleky na tretry

Návleky na tretry jsou obvykle vyrobené z hrubého neoprénu anebo lehčího, větru odolného a flísem zatepleného materiálu. Jsou vyvinuté tak, aby vás chránily před zimou, mokrem anebo oběma elementy. Na spodku návleku jsou speciální výstřihy pro kufry. Takže chrání vaše tretry před prachem, špínou a blátem.