10 tipů, jak připravit vaše horské kolo na tuto sezónu

Tagy:
10 tipů, jak připravit vaše horské kolo na tuto sezónu>

Ať už jste své kolo odložili v zimě do sklepa nebo jste se mimo sezónu jízdě v blátě a bahně nevyhýbali, nyní je ideální čas na důkladnou kontrolu vašeho kola, ať máte jistotu, že je připraveno na jaro ve špičkovém stavu.

V první řadě je vždy dobré si při kontrole kola stanovit systém. Kontrolu si můžete rozdělit podle různých kategorií. Například může jít o samotné kolo, rám, odpružení, brzdy, pohon nebo můžete jednoduše při kontrole postupovat zepředu dozadu. Každá metoda funguje, pokud nevynecháte žádnou zásadní část přípravy. Zde je 10 věcí, které byste si měli ověřit, než se toto jaro vydáte na své oblíbené traily.

1. Pneumatiky



Zjistěte, kolik dezénu vám zbylo na pneumatikách a zkontrolujte, zda se odlupují a jsou dotrhané. Zkontrolujte pneumatiku, abyste se ujistili, že v ní nejsou žádné malé trhliny nebo poškození, která by mohla na silnici způsobit problémy. Zkontrolujte nadměrné opotřebení boční stěny. Hledejte oděrky a zářezy, které vyčnívají z plášťů. Používáte-li bezdušové pneumatiky, nyní je ten správný čas doplnit pneumatiky čerstvým tmelem.

2. Kola

Roztočte kola a zkontrolujte jakékoli kolísání ze strany na stranu nebo vertikální pohyby. Zároveň s etak můžete ujistit, že se kola volně otáčejí a že náboje nejsou ani příliš volné, ani moc těsné. Stiskněte špice, abyste se ujistili, že žádné z nich nejsou uvolněné. Podívejte se pozorně na místo, kde se špice dotýkají ráfku. I vlasové trhliny se mohou rychle změnit ve velký problém.

Důležité je nastavení tvrdosti napětí špic podle potřeby, nicméně je třeba nezapomínat abyste na kole neudělali osmičku. Pokud si sami nejste s kontrolou jistí, přenechte servis raději vašemu oblíbenému bike-shopu.

3. Brzdy

Začátek sezóny je ideálním časem pro kontrolu brzdových destiček. Zbývá-li méně než 1,5 mm materiálu, je destičky vyměnit.

Až budete kola kontrolovat, je důležité, aby otáčení kotoučových brzd přes brzdové třmeny nevydávalo žádný zvuk jako je škrábání. Pak je čas změnit polohu brzdového třmenu.

Brzdové kotouče se mohou také ohnout, takže dávejte pozor na jakékoli viklání ze strany na stranu. Zkontrolujte destičky kotoučové brzdy, zda nejsou nadměrně opotřebované a v případě potřeby je vyměňte.

 

4. Odpružení

Zkontrolujte kluzáky vidlic, zda na nich nejsou nějaké rýhy nebo škrábance. K otření nečistot z těsnění vidlice použijte čistý hadr. Zkontrolujte, zda na těsněních nejsou praskliny nebo nadměrné nahromaděné tekutiny. Obojí značí to, že vaše vidlice možná potřebuje péči přímo v servisu.

Po kontrole přední vidlice a zadního tlumiče zkontrolujte, zda je váš SAG (zanoření tlumiče či vidlice) tam, kde ho chcete mít, ideálně by měla být hodnota SAGu mezi 20 až 30 % od vidlice či tlumiče. Podle těchto údajů je pak třeba snížit nebo zvýšit tlak vzduchu.

Jakmile si ověříte, že je vše v pořádku, ještě než zkontrolujete nastavení chodu vidlice a tlumiče několikrát stiskněte vidlici a zadní odpružení a podle toho upravte tlak vzduchu.

5. Kokpit

Představec, řídítka a sedlovka jsou možná tři nejnevděčnější komponenty na horském kole. I když potřebují velmi málo rutinních úprav, stále je důležité čas od času kontrolovat, zda nevykazují známky poškození. Odstraňte sedlovku a znovu namažte sedlovou trubku nebo použijte karbonovou pastu, pokud máte karbonový rám.

Odstraňte řídítka a zkontrolujte, zda nevykazují známky nadměrného upnutí. Zkontrolujte, zda se na nich nenachází hluboké rýhy, které by mohly vést k potenciálnímu prasknutí.

Když přijde čas na to, znovu namontovat řídítka, ujistěte se, že je představec rovný, hlavové složení správně nastaveno (při pohybu řídítek tam a zpět by nemělo být nic povolené nebo zaseknuté) a umístěte brzdy a řazení podle svých představ. Ujistěte se, že vše dotáhnete na správný točivý moment.

6. Řazení

Zkontrolujte bowden u přehazovačky, zda nejeví známky opotřebování, přičemž věnujte zvláštní pozornost tomu, kde se lanka zastavují na rámu. Podle potřeby vyměňte roztřepené kabely a opotřebovaný bowden. Dodržujte podobný postup i pro brzdový systém. Sledujte brzdy od páček ke třmenům a zkontrolujte známky opotřebování a škrábanců.

7. Rám

Po kontrole opotřebení brzdového a řadícího vedení je dobré zkontrolovat i rám. Bowden brzdy a řazení, které se mohou nadměrně odírat o rám, mohou poškodit ocelové, karbonové a hliníkové rámy. Je však docela snadné tomu zabránit, a to pomocí ochranné pásky.

Zkontrolujte rám, zda není poškozený kamínků a věnujte zvláštní pozornost spodní rámové trubce a vzpěrám.

Pokud jezdíte na odpruženém biku, nezapomeňte zkontrolovat čepy odpružení a pouzdra tlumičů, zda nejsou uvolněné a v případě potřeby je utáhněte momentovým klíčem dle příslušných specifikací podle doporučení výrobce.

8. Pohon

Bez funkčního hnacího ústrojí se nikam rychle nedostanete.

Při přeřazování jednotlivých převodových stupňů by nemělo docházet k praskání nebo k přeskakování z jednoho ozubeného kola na druhé, aniž byste pohnuli řadícími pákami.

Zkontrolujte patku přehazovačky, abyste se ujistili, že není ohnutá. Prohlédněte také zuby na ozubených kolečkách kazety, zda nejsou ohnuté nebo dokonce zlomené. (Mějte na paměti, že na většině moderních komponentů mají zuby různé tvary, které pomáhají při přesouvání řetězu z jednoho ozubeného kola na druhé.)

Zkontrolujte opotřebení řetězu pomocí nástroje pro kontrolu řetězu. Postupem času se pouzdra, která tvoří válečky řetězu, opotřebovávají a uvolňují se, což způsobuje, že se řetězu „natáhne“.

Zimní období je také skvělý čas na odmaštění celého pohonu kola a pořádné promazání řetězu.

9. Šrouby

Pokud nemáte momentový klíč a plánujete provádět údržbu kola na vlastní pěst, pořiďte si jej. Zaznamenejte si seznam hodnot točivého momentu doporučených výrobcem na a schovejte si je třeba na pracovním stole nebo ve skříňce s nástroji pro údržbu kola. Věnujte zvláštní pozornost těm šroubům, na které se při jízdě nejvíce spoléháte, aby váš úsměv a zuby zůstaly neporušené – tj. představec a řídítka.

10. Vybavení

Zkontrolujte, zda jsou kufry na vašich botách v dobrém stavu a zda jsou vaše tretry nepotrhané, resp. zda vložka v tretrách je v nepoškozeném stavu.

Prohlédněte přilbu, zda nemá praskliny a v případě potřeby ji vyměňte. Pokud jezdíte s hydratačním vakem, najděte si čas na jeho vyčištění.

Nikdy jste se neobtěžovali vyhodit některý z obalů energetických tyčinek? Máte několik propíchnutých duší na dně vašeho batohu? Nyní je čas se s tím vším vypořádat a pěkně hodit nepotřebné věci do smetí.

Zkontrolujte si také své nářadí. Ujistěte se, že vaše pumpy na kola i tlumiče jsou funkční. Pokud nosíte soupravu první pomoci, vyměňte vše, co jste minulou sezónu již použili.