Cyklistické oblečení od UYN se od ostatních značek liší už na první pohled. Kromě extravagantního vzhledu si zde na své přijdou „fajnšmekři“, protože materiál ze kterého oblečení šíjí, je vyroben pomocí speciálních technologií. Posledních šest týdnů testuji nejvyšší model cyklistického dresu a kalhot určených do extrémně teplého počasí. Jak se v takovém kompletu jezdí a jak fungují speciální technologie?
Problematika cyklistického oblečení
Jak jsem již víckrát ve svých testech zmínil, cyklistika je velmi specifická sportovní disciplína. To se týká i samotného oblečení, proto je ho velmi náročné navrhnout a vyrobit tak, aby splňovalo všechna potřebná kritéria. Při výrobě je třeba počítat s netradiční polohou těla na kole, přičemž je nutno dbát na jeho přilnavost. Kromě toho čekáme samé zázraky jako například, aby bylo moderní, pohodlné, elastické, aerodynamické a při tom všem ovšem funkční. Pojďme se podívat, jak to zvládli mistři v UYN, jejichž cílem je stanovit nové standardy v oblasti funkčního oblečení.
O značce
Tato exkluzivní Italská značka se zabývá výrobou špičkových funkčních oděvů a je na trhu poměrně nová, přičemž ji v roce 2018 na trh uvedla Trere innovation, kde mají více než 60leté zkušenosti s touto problematikou. Samotná vize firmy a ekologický výrobní proces je velmi zajímavý a koho by zajímaly detaily, tak si určitě přečtěte tento ČLÁNEK.
Oblečení nabité technologiemi
Za účelem vytvoření nového trendu ve funkčním oblečení přicházejí na trh také nové moderní technologie. Pokud by někdo chtěl vědět všechny názvy a funkce, doporučuji se podívat na web. Funkci a význam materiálů, které se při výrobě používají, jsem shrnul do následujících bodů:
- bezešvá technologie pro maximální rozsah pohybu a komfortu
- maximální prodyšnost a lehkost díky speciálnímu oragnickému vláknu NATEX
- aerodynamika
- pohodlnost
- ochrana před UV zářením
- regulace tepla, podle potřeby věci hřejí, izolují, nebo naopak odvádějí teplo
- regulace potu, vlákna jsou schopna odvádět nadbytečný pot a vlhkost, je-li třeba, využívají jej k vytváření optimální teploty
Výběr dresu
Na test jsem obdržel nejvyšší model s označením BIKING AERWING, který je určen pro výkonnostní cyklisty a je především vhodný do extrémně teplého počasí. Volil jsem velikost L při výšce 184 cm a 84 kg. I přes dlouhé zvažování, že budu jezdit v extrémním horku se „batman“ ve mně nezapřel a já jsem si tak zvolil svou oblíbenou černou barvu. Někdo si pomyslí: Černou do tepla? Ale jednou jsem četl, že lidé žijící na poušti nosí černé burky kvůli tomu, aby stále pociťovali konstantní teplotu. Když se to osvědčilo na poušti, tak snad i v našem podnebí to bude fajn.
Unboxing
Za roky, které „bajkuji“ mám s firmami, které se věnují prodejům cyklistického sortimentu různé zkušenosti. Dnes vím, hodně o samotné firmě a kvalitě produktu může napovědět také způsob balení. Některé firmy vám věci vloží jen do mikrotenového sáčku a je vybaveno. Při lepších kouscích cyklo oblečení jsem zvyklý na zajímavé formy balení. Myslel jsem si, že mě už nic nepřekvapí, ale když dorazilo oblečení od UYN, tak jsem si hned pomyslel: „Opravdu procítěné“. Dres se nacházel zabalený v krabici na které bylo mnoho informací a po jejím otevření na mě vyskočilo další „lepolero“, na jehož stranách byly do detailu rozebrány informace o firmě, její vize a samozřejmě i technologie, kterými komplet disponuje. Konečně se dostávám k dresu a říkám si: „Nádhera“.
Test dresu BIKING AIRWING
Design:
Je už na první pohled jasné, že je určen pro cyklisty, kteří mají rádi něco úplně jiného než je syntetický standard.
Rukávy a trapézová část:
U dresů, které mají v názvu aero, si této oblasti všímám detailně, protože na některých drahých aero kouscích mám zkušenosti se škrtícím efektem kvůli přehnané kompresi a to nemám rád. Je mi nepříjemné, když mi během celé jízdy rukáv škrtí průtok krve na bicepsech. V UYN si na výrobě oblečení dali záležet. Rukávy jsou bez komprese, na dotek naprosto jemné a hezky kopírují tvar ruky. Nikde mě netlačí a neškrtí. Mají silikonové ukončení, a tak se nevyhrnují směrem nahoru ani při vyšších rychlostech, pod dres nepodfukuje, neroluje se, neplápolá. Po celé délce rukávů a dokonce i v trapézové části se nacházejí aero výstupky, které zlepšují proudění větru kolem jezdce.
Límec:
Tento dres mi skvěle sedí i na krku. Díky anatomickému střihu mě při pozici na kole konečně netlačí zip na krku s čímž jsem velmi spokojen.
Přední a zadní délka dresu:
Další velmi podstatná věc je správný poměr při přední a zadní délce dresu. Zde se dostáváme k netradiční poloze těla na kole. Nemám rád, když se posadím na kolo a dres mi v pozici na spondí části břicha přečuhuje až po vložku kalhot, popřípadě se mi roluje nebo jinak zavazuje. Při výrobě v UYN dbali na tento detail, přední část je kratší než ta zadní a také má anatomický střih, a proto k takovému rolování nedochází.
Zadní kapsy:
Specifickou částí u cyklistického oblečení jsou zadní kapsy. Mnohokrát se mi stalo, že mi přišel krásný kousek oblečení, ale když jsem si do kapes „narval“ více věcí na delší trénink, tak jsem je měl až na zadních stehnech, a tak se jezdit opravdu nedá. Na testovaném modelu jsou kapsy tři. Líbí se mi, že jsou lemovány modrým reflexním prvkem a tak zviditelní na silničních komunikacích i takové ortodoxní vyznavače tmavých barev jako jsem já. Kapsy jsou dostatečné vellké pro uložení mobilu, pláštěnky či „traťovek“. I když je naplníte k prasknutí, tak se vůbec nepohnou na zadní část těla, protože na spodní části dresu je silikonový lem, který tomu zabraňuje. Co se týče provedení kapes, jsem nad míru spokojen. Hodně jezdím i v terénu a nic mi během jízdy z kapes nevypadlo, ale přesto vlastním i nějaké dresy, kde je i přídavná kapsa se zipem, nebo boční kapsa na odpad, a to mi tu trošku chybí.
Zip:
Další z důležitých věcí na dresu je zip. Na modelu BIKING AERWING je zip po celé délce. Zip se snadno rozepíná a zapíná a koncovka na běžci je dostatečně velká, proto s ním jednoduše můžete manipulovat i jednou rukou. Ale díky anatomickému krku a výborné funkčnosti ho nepotřebuji během jízdy vůbec rozepínat.
Funkčnost:
Tyto vlastnosti dresu jsou opravdu skvělé. Designéři si s dresem vyhráli do detailů, protože každá část dresu se skládá z jiného materiálu, který plní různé důležité funkce. Musím říct, že ještě víc než na cestě se mi toto oblečení osvědčilo v terénu. S příchodem měsíce června k nám dorazily vlny extrémních veder. Ovšem na závodech si čas startu nevybíráme a zpravidla se konají od 11 až do 14 hodin. Tedy v největším tepelném masakru, kde mi garmin při výjezdu trailu či louky nejednou ukazuje i 40 stupňů. Osobně mám problém s přehříváním organismu a v běžném syntetickém dresu se necítím v takovém safari komfortně, protože je třeba mít na sobě dvě vrstvy a všechno se to tak nějak lepí dohromady a to mi prostě vadí.
BIKING AERWING Má velký benefit oproti běžným dresům v tom, že je 2 v 1 a technologie nejlépe fungují na našem těle, takže nátělník není zapotřebí. To se mi v takovém počasí hodí mnohem víc. Dres zajišťuje pocit pohody, zejména kvůli své lehkosti a příjemnosti na těle. Hlavní složkou je speciální oragnické vlákno NATEX. Vyrobili jej z ricinového oleje, je mimořádně lehké, rychle schne a je přirozeně antibakteriální. Při prvním tréninku v tomto oblečení jsem si říkal: „A mám já vůbec něco na sobě?“ Je jasné, že při fyzickém výkonu ve 33 a více stupních je mi teplo, ale přesto se cítím dobře k čemuž přispívají i další použité technologie.
COOLTUNE je 3D pletená látka, která vytváří prodyšné oblasti pro zvýšení ventilační síly. Tím že dres perfektně odsává pot a rychle schne se mi pak nezacpávají póry a tělo se tak dokáže lépe a rychleji ochlazovat. V oblasti zad, kde se člověk nejvíce potí, se nachází mikroperforovaný látkový panel pro rychlý odvod nadměrného tepla s technologií AIRPUNCH. Tento panel je tak tenký, že vám přes něj prosvítají záda, ale spálení se bát nemusíte, protože tato část disponuje UV filtrem 30+. Problémy mi nedělají ani přechody mezi sluncem a stínem, popřípadě výjezd do nadmořské výšky, kde je ivo 5 stupňů méně, protože technologie HALOFLEX se stará o to, že během celého výkonu pociťuji konstantní teplotu a navíc udržuje moji pokožku suchou.
Odolnost:
Po šesti týdnech intenzivního zatížení v tréninku či na závodech netrčí ani jedna nitka. Dres se nenatáhl, nescvrkl, jsem spokojen.
Test kalhot BIKING RACEFAST
Kalhoty jsou specifickou částí cyklo oblečení. Osobně jsem do nich ochoten investovat víc, protože v sedle kola trávím dlouhé hodiny a na kvalitě si hodně potrpím.
Design:
Kalhoty od UYN se od těch běžných liší na první pohled. Černá barva z větší dálky nebije do očí, ale lidé na závodech, či tréninku se mě nejednou ptali, že co to mám za parádní kalhoty. Osobně se mi takové věci líbí. Je hezké kolem své osoby vzbudit pozornost a být něčím zajímavý. Ovšem nejdůležitější jsou funkční vlastnosti, a tak si pojďte přečíst jak se mi v nich jezdí.
Velikost:
Také volím velikost L a kalhoty s šlemi. Postavu mám specifickou. Stehna mám dost velká, ale pás mám poměrně úzký, a tak jsem se trochu bál, jestli mi budou sedět. Naštěstí vše pasuje tak, jak má a i zde vnímám výhodu speciálního materiálu oproti běžné lycre, protože se umí přizpůsobit. Na můj vkus jsou šortky trošku delší, ale není problém si je o kousek vyhrnout.
Vložka:
Vložka je zásadní částí každých cyklo kalhot. Na ní závisí, zda váš výjezd bude fajn a vrátíte se domů s úsměvem na tváři nebo s bolestivou grimasou a pohmožděninami v intimních partiích. Na kalhoty osadili tlustší vložku, což je u kvalitních modelů určitý standard. Má označení HP110 PAD a k jejím silným vlastnostem patří prodyšnost a anatomický tvar. Má dvě úrovně hustoty. Osobně mi sedí. V pohodě jsem zvládal i dlouhé, náročné tréninky. Z vnější strany vložky použili drsnější materiál. To oceníte při výjezdu strmých kopců i silovém šlapání, neboť na sedadle nebudete kloužet. V extrémně teplém počasí se pozitivně projeví i zmiňovaná prodyšnost. „On spolu s nimi“ zůstali v suchu, bez nějakého přehnaného opruzení, či pocitu nadměrného pocení, lepení, vždyť tuto problematiku určitě důvěrně znáte. Rovněž nedošlo k odření zadní části těla a ani šoupání nebo zapaření oblastí kolem kyčlí.
Šle + pás:
Technologie ERGO TENSYON zajišťuje, že popruhy vám přesně sedí, nekloužou se a přizpůsobují se ergonomii zad. Zajímavě vyřešili pas, kde jsou umístěny elastické výztuhy s nulovou tloušťkou. Díky anatomickému tvaru nevytváří tlakové body a poskytují šortkám stabilitu.
Funkčnost:
Málo kdy se můžeme bavit o funkčnosti spodní části cyklo oblečení. Ale zde díky použitým materiálům a technologiím kalhoty fungují podobně jako vrchní vrstva. Při výrobě nebyl použit kompresní materiál. O maximální efektivitu se stará technologie DYNAMIC VENTCUFF, která zajišťuje, že materiál se otevírá a smršťuje během otáčky, čímž zajišťuje průchod proudu vzduchu ke stehnům. Díky tomu se stehna nepotí a nepřehřívají, což má pozitivní vliv i na samotný výkon. Navzdory absenci komprese jsou kraťasy dostatečně přilnavé, neposouvají se směrem nahoru, nepodfukují je a ve vysokých rychlostech neplápolají. Na zadní straně kalhot se jako bezpečnostní prvek nachází reflexní logo firmy.
S letním kompletem od firmy UYN jsem velmi spokojen. Kromě skvělých funkčních vlastností je také antibakteriální a vůbec nezapáchá. Musím říci, že mi zpříjemňuje letní období v sedle kola. Extrémem byly například. MSR v MTB XCO v Košicích, kde opravdu bylo 40 stupňů a v běžném dresu bych se asi uvařil. Myslím si, že do teplého počasí je to nejlepší volba. Podle mého názoru se firmě jistě podařilo nasadit laťku velmi vysoko a myslím si, že takovým trendem by se měly vyvíjet moderní sportovní materiály.
PLUS: design, funkčnost, lehkost, extravagance, moderní a progresivní technologie, odolnost, antibakteriální, nezapáchá
MÍNUS: na můj vkus delší kalhoty, absence zipové mini kapsy, popřípadě "eko kapsy"
Jděte do toho, pokud: sháníte cyklistické oblečení v prémiové kvalitě, jste milovníkem moderních technologií, dokážete ocenit kvalitu spojenou s vyšší investicí a chcete si užít jízdu na kole v maximálním komfortu.