Příprava kola na zimu>

Správně fungující kolo je zárukou dobré jízdy a spokojeného cyklisty. Po náročné sezoně jsou komponenty často opotřebované a jejich výměna před zimou dokáže předejít mnoha komplikacím, ať už během jezdění v zimě, nebo na začátku nové sezony. 

V dnešním článku se podíváme na to, jak si připravit kolo na zimu ze dvou různých hledisek. To první je jednodušší a týká se těch, kteří kolo v zimě odloží do sklepa a vyndají ho až na jaře. Druhé je pro ty, kdo si bez kola nedovedou svůj den vůbec představit a jezdění v zimě jim nedělá žádný problém. 

,,Zazimování kola“

Na první pohled možná jednoduchá záležitost. Napadne první sníh a kolo stačí ,,šoupnout“ do sklepa. Tuto chybu dělá spousta lidí. Na jaře se potom nestačí divit, jaké sumy od nich žádá servis. Předejít velkým výdajům v servisu se přitom dá velmi jednoduše. 

První krok je kolo důkladně umýt. Samozřejmě přípravky na to určenými. Po umytí je dobré zkontrolovat komponenty, které se rychle opotřebovávají a které dostali během sezony nejvíc zabrat. Extrémní opotřebování je vidět i pouhým okem. Opotřebovaný řetěz se dá jednoduše zkontrolovat tak, že se ho budeme snažit trošku zdvihnout na velkém převodníku. V případě že se řetěz nepohne a drží na zubech převodníku, je na jeho výměnu ještě čas. Když však řetěz dokážeme zdvihnout o několik milimetrů nebo dokonce centimetrů, tak nastal čas na jeho výměnu, protože je příliš opotřebovaný. Tahle metoda je jednoduchá, ale přesto dopručuju pořídit si měrku řetězu, která je laciným a velmi šikovným nástrojem pro tento účel.

Jezdění s opotřebovaným řetězem se zákonitě dříve nebo později prodraží. Řetěz vytažený jako „tkanička“  dokáže podstatně zkrátit životnost kazety i převodníků. Velmi opotřebovanou kazetu poznáme tak, že její zoubky nejsou hranaté, ale zdeformované víc do špice.

Kromě komponentů je nutné zkontrolovat taky všechna ložiska a jejich vůli. Ať už je to střed nebo hlavové složení. Vůle v nich dokáže být nejen otravná, ale taky docela nebezpečná. Zvuky vycházející ze středového složení jsou víc otravné než nebezpečné, avšak třeba u hlavového složení může být jeho vůle velmi nebezpečná – hlavně ve sjezdech, kdy se kolo může při brzdění nebezpečně rozvibrovat. Pokud si nejste úplně jistí, je dobré, aby se vám na bike podíval servisák.

Po zkontrolování a zhodnocení opotřebování jednotlivých komponentů je na řadě méně příjemná část a to jejich výměna, popřípadě oprava. Kolo často ani není nutné dávat do servisu a hodně servisních úkonů se dá zvládnout i doma. Například na promazání hlavového složení stačí mít po ruce imbusový klíč a vazelínu. Pokud je ale návštěva servisu nevyhnutelná, tak je lepší dát kolo opravit ještě předtím, než se odebere k zimnímu spánku. Po důkladném servisu je kolo připravené na ,,zazimování“ a na jaře postačí jen dofouknout pláště. 

Zimní tuning kola

Pro skupinu lidí, která je cyklistice věrná i během mrazivých dní, přináším několik tipů a triků, jak si jízdu v zimě co nejvíc užít. Jak jsem už dříve poznamenal, základem je mít kolo čisté. Během zimy to platí obzvlášť. Posypová sůl, která dokáže rychle zatočit se sněhem a námrazou na silnici, dokáže však taky velmi rychle znehodnotit mnoho komponentů kola. Na ochranu některých z nich od soli postačí kousek staré duše. Například na místo spojení sedlovky s rámem stačí navléct duši, která zabrání, aby se sůl dostala do rámu kola. Po každé jízdě se taky hodí, hlavně na horských kolech, očistit tlumiče a namazat je. To samé  platí taky o řetězu.

Od čistého kola přejdeme k příslušenství. Začněme odspodu, a to koly. Úzké a hladké pláště je dobré vyměnit za něco širšího s hlubším dezénem. Úplně nejlepší je mít extra pláště na trénink nebo na zimu, které nám nebude líto zničit. Nahuštěné pláště na sněhu, pod kterým se často skrývá led, nebudou příliš držet. A proto se vám snížením tlaku odvděčí nejen kolo, ale i vaše tělo, které tím ušetříte od modřin. Během zimy se určitě hodí blatníky. Dnes je na trhu spousta stylových provedení, které na kole vypadají nejen dobře, ale taky dobře plní svoji funkci. Nikdo přece nechce přijet domů s mokrým zadkem, a následně dostat rýmu, nebo ještě něco horšího.

Dny se krátí, a tak existuje velká pravděpodobnost návratu domů za tmy. Otázka bezpečnosti na kole je jednou z nejdůležitějších. Vidět a být viděn by mělo patřit k základnímu motto každého cyklisty. Segment světel na kola se za poslední roky dostal na vysokou úroveň a na trhu dnes seženete i světla, která vám noc promění v den. Při výběru světla byste se neměli orientovat na ty nejlacinější, které se v zimě mohou velmi rychle vybít. Proto je lepší investovat do něčeho kvalitnějšího. Základ, o který bychom se měli opírat při výběru světla na kolo je jeho svítivost, která je vyjádřená v lumenech. To znamená, že čím má světlo víc lumenů, tím lépe svítí a je vás lépe vidět. Minimum lumenů, které by mělo mít světlo na kolo je okolo 300-500. Na trhu najdete i světla, která krátkodobě dokáží zasvítit až šestnácti sty lumeny. V takovém případě si dejte pozor, abyste světlo dostatečně sklopili, a neoslňovali protijedoucí auta! Řidičí bývají překvapení, co takové „světýlko“ na řidítkách kola dokáže... Poslední aspekt, který je dobré zohlednit při výběru světla jsou mody, které světlo obsahuje. Blikajícího světla si řidič všimne přece jen rychleji. Reflexní prvky nevypadají na kole nejlépe, ale i ty dokážou značně přispět k vaší lepší viditelnosti. 

,,Zimák“

Zimák je extra kolo určené na zimní jezdění. Samozřejmě, že ne každý si může dovolit mít takové kolo. Nemusí se však nevyhnutelně jednat o drahou záležitost. Takové kolo má výhodu v tom, že je přesně určené na zimní jezdění a tak je úplně na vás jak si ho vybavíte. Může to třeba být vaše starší kolo, které už v zásadě dosluhuje, a přitom na něm stačí vyměnit pár komponentů, a může dál sloužit. Jako zimák poslouží i laciné kolo z bazaru, které si předěláte podle sebe. Na takovém kole se dá užít spousta zábavy, o čemž je vlastně i celé jezdění na kole v zimě. Tvrdé a dlouhé tréninky by v tomto chladném období měly vystřídat krátké, ale za to zábavné výjezdy.