Jak si udržet chodidla v teple a suchu během zimní jízdy?

Tagy:
Jak si udržet chodidla v teple a suchu během zimní jízdy?>

V dnešním článku se věnujeme na první pohled celkem obyčejnému tématu. Co může být těžké na tom, jako se mám obléct, když je venku zima? Problematika správného oblékání hlavně v zimních měsících je však pro mnoho lidí velká neznámá a často se řídí pravidlem: ,,Čím víc vrstev, tím lépe“. Tuto chybu jsem dělal i já, když jsem s cyklistikou začínal. Dnes se hlavně zaměřuju na chodidla a na to, jak zabezpečit, aby zůstaly během celé jízdy v teple a suchu za každých podmínek.

Kvalitní oblečení

Za teplých letních dní je víceméně jedno, jaký dres máme na sobě. Samozřejmě, že kvalita materiálů dokáže udělat velký rozdíl i mezi letním oblečení. Větší rozdíl v kvalitě oblečení je ovšem znát hlavně u toho zimního. Proto by oblečení nemělo představovat položku, na které se budete snažit ušetřit nějakou tu korunu. Investice do kvalitního zimního setu se vám vrátí v podobě pohodlí a ochrany před chladem a větrem. 

Při výběru kvalitního oblečení sehrává hlavní úlohu materiál. Ten v konečném důsledku udává taky cenu. Oblečení do chladnějších podmínek by mělo být v první řadě odolné vůči větru, ale zároveň taky funkční, což se týká odvádění tepla. Nesmím zapomenout ani na voděodolnost, která je důležitá hlavně na spodní části oblečení. Hromadění tepla, které při tak náročné fyzické aktivitě, jako je cyklistika, představuje riziko hlavně v tom, že se naše tělo rychle zpotí. A to je hlavně během zimy velký problém. Mokré tělo a chlad většinou nepředstavují dobrou kombinaci, a přinejmenším to obvykle končí alespoň rýmou. Na naší stránce najdete kousky top světových značek cyklistiky, a stejně tak kvalitní zimní sety z edice HOLOKOLO. Je už na vás, jaký kousek si vyberete. Každý z nich zabezpečí, že cyklistiku v zimě budete milovat.

Ochrana chodidel

Ochrana chodidel během zimy bývá achillovou patou každého začínajícího cyklisty. Základní ochranu jednoznačně tvoří termo ponožky určené na kolo. Správně zvolené ponožky ochrání chodidla, avšak jen do určité teploty. Chybu, kterou dělá hodně lidí, a kterou jsem dělal i já, je, že jsem si dával dva nebo i víc párů ponožek, což mělo přesně opačný efekt, než jsem očekával. Protože je noha v tretrách stlačená, za jízdy se omezuje proudění krve do chodidel (hlavně do prstů) a začne vám být zima už po pár minutách. Takže do tretry patří vždycky jen jeden pár kvalitních zateplených ponožek. Jen ponožky a tretry však v zimě určitě stačit nebudou, a proto je třeba zvolit lepší druh ochrany. Na trhu najdete mnoho způsobů, jak zabezpečit, aby byly nohy v pohodlí a teple během celé jízdy. Nejzákladnější dělení představují návleky na tretryzimní tretry, speciálně určené do chladnějších podmínek. Existují taky návleky určené do deště, ale dnes se hlavně zaměříme na ty, které jsou určené do chladných podmínek. 

Návleky představují jakousi ,,ponožku” která se natáhne na tretry a tím zabrání pronikání chladného vzduchu na chodidlo. Materiál, ze kterého jsou návleky vyrobené, je elastický a může mít různé složení, od lycry až po neopren. Každý materiál má svoje výhody a nevýhody. Podobně jako u oblečení, taky návleky by měly disponovat odolností vůči vodě a větru. Způsob udržování tepla je rovněž velmi důležitý, protože chodidla jsou nejblíž k zemi a studený vzduch nejvíc proniká od podrážky treter. To je další kritérium, na které je třeba brát ohled. Kvalita návleků se odvíjí od ceny a z vlastní zkušenosti mohu říct, že lacinější návleky se dřív začnou trhat. Hlavně v náročnějším terénu, kdy je třeba taky udělat pár kroků pěšky. V poslední době se v cyklistice uplatňuje chytrá a šikovná vychytávka v podobě  návleků přes špičky treter. Tyto kratší návleky chrání na chlad nejcitlivější části nohou - prsty, které v zimě extrémně trpí. Přes takové „špičkové“ návleky snadno přetáhnete i klasické, jen je třeba mít na paměti správně zvolené velikosti - špička tretry trochu nabude na objemu a vnější návlek, pokud není výrazně pružný, je lépe zvolit o trochu větší. Návleky přes špičky treter se hodí i v létě při pozdních večerních návratech ze „švihu“. Do zadní kapsy dresu se snadno vejdou.

Kromě kvalitního oblečení najdete na stránce Holokolo i široký výběr návleků. Některé z nich připomněla Katka ve svém blogu, kde porovnávala návleky od různých výrobců. 

Zimní tretry vypadají oproti klasickým na první pohled robustněji, ale mají proti návlekům hned několik výhod. Tou první je delší výdrž než u návleků, u nichž je větší možnost, že se přetrhnou nebo jinak poškodí. Dále jsou zimní tretry přesně určené na jezdění v zimě. A tak i ochrana, kterou nabízejí, je na úplně jiné úrovni. Zevnitř jsou o něco hrubší a z vnější strany mají větru a voděodolnou úpravu. Výhodou je i to, že si nezničíte tretry, ve kterých jezdíte během hlavní části sezony. Nevýhodou může být vyšší cena a vzhled, který je ale na úkor pohodlí a ochrany. Osobně bych zimní tretry doporučil těm, kdo i v zimě tráví na kole dlouhé hodiny.

Kromě návleků a treter existují i jiné způsoby, jak se chránit před zimou. Domácí vychytávky nedokážou sice plnohodnotně nahradit funkci návleků nebo treter, ale svůj účel umí splnit  celkem dobře. Když jsem začínal s cyklistikou a moji výbavu na kolo tvořila přilba a dres ze second handu, tak mi tyto vychytávky často pomohly. Alobal na konci chodidla je asi nejznámější způsob, jak si udržet chodidla v teple, protože hlavně od prstů nám začíná být nejvíc zima. Tento trik jsem vylepšil ještě tím, že na alobal jsem natáhl igelitový sáček, který představoval ,,větruvzdornou membránu”. Kupodivu to fungovalo celkem dobře. S jinou vychytávkou jednou přišel můj kámoš, když si na tretru vyrobil návlek ze staré termo ponožky. Popřípadě si můžete přelepit větrací dírky na tretrách lepicí páskou na koberce, což zabrání, aby studený vzduch pronikal k vašemu chodidlu. 

V konečném důsledku je jedno, jak dobře budete chránění proti zimě, ta si i tak vždycky najde cestu a po jistém čase vám začne být zima. Cyklistika v zimě, jak jsem se už zmínil  v minulém článku, by měla být hlavně o zábavě a ne už tolik o nahánění wattů a závodění.